Sticker waarschuwt voor slechte journalistiek

 Een ludiek i dee vanuit de komiekenhoek. De Engelse komiek Tom Scott verbaast zich erover dat we voor van alles en nog wat gewaarschuwd worden (lees: sex en geweld), maar bijvoorbeeld niet voor journalistieke stukken met discutabele inhoud.

Hij bedacht daarom stickers om je daarvoor te waarschuwen en plakte ze op kranten die hij vond in de metro. Inmiddels is het idee van Scott een hit op internet en duiken er zelfs vertalingen op. De stickers zijn nu ook in het Nederlands te downloaden.

Of het effect heeft valt te betwijfelen, maar de Brit Tom Scott, die zichzelf ‘geek comedian‘ noemt, heeft zijn eigen manier gevonden om de strijd aan te gaan tegen onbetrouwbare journalistiek.

De ‘Journalism warning labels’ hebben teksten als: ‘WARNING – Statistics, survey-results and/or equations in this article were sponsored by a PR company’. Of: ‘WARNING – This article is basically just a press release, copied and pasted’.

Vooral deze laatste sticker zou volgens Scott op de helft van de artikelen in gratis kranten kunnen worden geplakt. De maker stelt zijn stickervellen gratis als pdf ter beschikking op zijn website. Wie ze wil gebruiken moet ze op eigen lege stickervellen drukken.

http://www.communicatieonline.nl/opinie/bericht/het-staat-in-de-krant-dus-is-het-niet-waar/

Download: http://www.tomscott.com/warnings/

Download NL: http://www.communicatieonline.nl/images/uploads/warnings-nl.pdf

Lees ook:Brandbarometer: ING op 1, TomTom uit de gratie
Lees ook:Kranten worden in een half uur gelezen
Lees ook:The Starbucks Digital Network
Lees ook:Aanrader: DimDim!
Lees ook:Spotify opent aanval op iTunes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.