10 tips voor MVO Communicatie

De Nederlandse bevolking hecht veel waarde aan goed maatschappelijk gedrag van bedrijven.
Uit de Maatschappelijk Imago Monitor 2011 blijkt dat maar liefst 83% van de Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu.

Het gevaar schuilt echter in het feit, dat sommige bedrijven de fout maken om zich groener voor te doen dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd.  In veel gevallen is dit niet meer dan een ‘likje groene verf’. Vaak gemaakte fouten zijn daarbij: dunne positionering (1 groen product, de rest is gewoon grijs), afbeeldingen die groen maken (auto met bloemen) en ongeloofwaardige boodschappen (afbeelding van een gastank met een milieuvriendelijk logo).

Hieronder 10 tips voor MVO Communicatie:
1) Beschrijf jouw MVO-visie met daarin een focus die past bij je bedrijf. Blijf daarbij dicht bij jezelf
2) Vertel wat je doet qua MVO zonder te overdrijven; doe jezelf niet ‘groener’ voor dan je daadwerkelijk  bent 
3) Geef je concrete doelen aan, zodat je meetbare resultaten krijgt om te communiceren
4) Maak je medewerkers tot je ambassadeurs. Kies bijvoorbeeld een goed doel dat bij jouw bedrijf past. Dan gaat MVO leven. Stimuleer dat je medewerkers erover communiceren via hun eigen social media
5) Ga in gesprek met je klanten, leveranciers en belangenorganisaties. Zij hebben invloed op het succes en de inhoud van het gezamenlijke MVO-beleid
6) Vertel duidelijk richting de buitenwereld onder welke omstandigheden je producten of diensten gemaakt worden, hoe je omgaat met energieverbruik en of er duurzaam wordt ingekocht
7) Geef aan de MVO-activiteiten aandacht in je brochure, presentatiematerialen en op internet
8) Zorg op de website voor een herkenbare, eigen plek. Bedenk wat je wilt laten zien en kies voor een passend stijl en naam voor dat onderdeel
9) Beschrijf je MVO-activiteiten in je jaarverslag of breng een special MVO-versie uit
10) Free publicity: werk mee aan artikelen in de diverse media over de maatschappelijke activiteiten van je bedrijf.

Klik hier voor het originele artikel over dit onderwerp op www.frankwatching.com

Lees ook:We Stay Green: eco-vriendelijke social community
Lees ook:Ben jij vol van jezelf?
Lees ook:‘Geefstrategie’ bedrijven meestal niet geformuleerd
Lees ook:Maak je eigen social media verhaal met Storify
Lees ook:Content belangrijkste succesfactor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.