TV krijgt prominente plek op mobiele telefoon

De televisie- en telecombedrijven zoeken elkaar steeds meer op dankzij de opkomst van smartphones zoals de iPhone.

Destijds ten tijde van de internethype (1999-2000) zagen bedrijven brood in de verkoop van video’s en spelletjes, maar dat kwam toen te vroeg. De netwerken van de telecombedrijven waren er nog niet klaar voor om bijvoorbeeld beeldmateriaal naar een mobieltje te ‘streamen’.  Met de komst van steeds snellere netwerken en de opkomst van de smartphone zijn er nieuwe deuren geopend. ‘Het grote verschil is dat telecombedrijven zich niet meer willen bezighouden met contentproductie. Ze zoeken het nu in partnerships’, aldus Tim Poulus, analist van onderzoeksbureau Telecompaper.

Vorig jaar bundelde MTV zijn krachten met Hi, het jongerenmerk van KPN. RTL en Vodafone doen nu een poging met Sizz. Beide bedrijven kenden elkaar al van het tv-programma “The Voice of Holland”. Het succes hiervan heeft geleid tot een strategische samenwerking voor minimaal vijf jaar. Voor alle duidelijkheid: een open tv-kanaal via je mobiel is nog een stap te ver. Zo is het televisieaanbod van RTL nog beperkt. Er wordt een keuze gemaakt uit ongeveer tien programma’s die het populairst zijn. Deze kunnen wel in z’n geheel worden bekeken, maar ook in de vorm van ‘snacks’ (korte fragmenten) of samenvattingen.

Ondanks dat de schermen van mobieltjes nu nog te klein zijn, is de verwachting dat televisiecontent via je mobiel een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Essentieel is dat partijen als RTL wel een goed ‘verdienmodel’ bedenken. Met andere woorden: hoe trek ik abonnees aan en hoe zorg ik ervoor dat ze blijven?

Bron: Het Financieele Dagblad

Lees ook:Gaming steeds populairder
Lees ook:Online video trends
Lees ook:Tarieven mobiel internet in Europa lager
Lees ook:Vodafone stapt de wereld van televisie binnen
Lees ook:5 social media trends 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.