Sponsoruitgaven nemen weer toe

De sponsoring door bedrijven neemt weer licht toe. De totale uitgaven in Nederland stijgen daarmee van € 850 naar € 875 miljoen op jaarbasis. Blijkbaar is sponsoring de crisis ‘te boven’, en investeren ondernemers meer dan voorheen.

Gigantische bedragen, maar vele kleintjes maken ook een grote. Want we kennen allemaal wel een collegaondernemer die bijvoorbeeld een lokale tennisvereniging met een paar honderd euro per jaar sponsort of misschien ben je er zelf wel op de een of andere manier mee bezig. Sponsoring wordt nog steeds vooral ingezet voor het versterken van het imago, vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de klantenbinding. Het moeilijkste blijft nog steeds het bepalen van het uiteindelijke resultaat van sponsoring. Wat levert het mij uiteindelijk op? Krijg ik er daadwerkelijk nieuwe klanten door? Belangrijk bij sponsoring is, dat je vooraf altijd goed meetbare doelstellingen op papier zet. Dus in termen van: ik wil na twee jaar minimaal tien nieuwe klanten hebben die daadwerkelijk zijn gerealiseerd door de sponsoring van bijvoorbeeld de lokale voetbalclub. Zorg ervoor dat je daarnaast tussentijds meet, of je op schema ligt. Heb je na het eerste jaar nog geen vijf nieuwe klanten, dan is het hoog tijd om met de club die je sponsort, om de tafel te gaan.

In de dagelijkse praktijk zie ik te vaak dat sponsoring onvoldoende strategisch wordt ingezet en vaak  ‘de hobby van de baas’  is.  Over ondernemerschap gesproken! Andere belangrijke tip: ga een contract voor minimaal drie jaar aan (met recht op verlenging). Sponsoring is een kwestie van lange adem. Je naamsbekendheid heb je echt niet in een jaar voor elkaar, zoals je dat zou willen. Bijkomend voordeel: een drie-jarig contract is financieel een stuk gunstiger dan een contract voor een jaar. En ook voor de te sponsoren club of vereniging is een langere periode natuurlijk extra interessant. Win-win is dan uiteindelijk het credo!

Bron: SponsorTribune

 

 

Lees ook:Geen netwerk, wel geld terug
Lees ook:Campagnes over gezondheid weinig effectief
Lees ook:Acht op tien KPN-klanten wil naar andere provider
Lees ook:Media en maatschappij
Lees ook:Hoe krijg je je directie ‘ social media-rijp’ ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.