Social media: van hype naar acceleratie!

Inmiddels is het anderhalve week geleden dat het Social Media Congres plaatsvond. Een dag vol informatie, maar ook vol meningen.

De één roept: ‘Hyves is dood’ terwijl de volgende presentator aangeeft dat Hyves op dit moment verre van dood is. Het grappige is wel: laat een invloedrijke Twitteraar tweeten dat Hyves dood is, het bericht wordt geretweet, mensen gaan hier blindelings in mee en sluiten hun Hyves account. Zo gaat Hyves dus dood. Heel kort door de bocht, maar deze macht van Twitter kwam in de presentatie van Aegon pijnlijk naar voren. Hoe het Twitterbericht ‘Aegon is falliet’ uiteindelijk tot Kamervragen kon leiden, ongelooflijk! Als je als bedrijf hier niet juist mee om weet te gaan, kan dit hele nare gevolgen hebben.

Social media is een krachtig instrument. Social media is ook vooral een instrument waar heel creatief mee omgegaan kan of juist moet worden. Social media in een virale campagne? Onmisbaar. Maar belangrijk is de vraag of de communicatiecampagne aansluit op de doelstelling. Dit is volgens Sytse Kooistra bij de Tipp-Ex ‘Hunter shoots a bear’ campagne niet goed gegaan. Het is de vraag of Tipp-Ex aan de hand van de viral de voorafgestelde doelstelling heeft behaald.

Mooi zijn de steeds verdergaande ontwikkelingen en de creatieve uitvoering hiervan. Complete live sportverslagen die gemaakt zijn aan de hand van amateurbeelden. Gijsbregt Brouwer vertelde dat deze ontwikkelingen steeds verder gaan. Sportconsumptie 2.0!

Helemaal bizar was de laatste presentatie van Sander Veenhof, een goeroe op ‘augmented reality’ gebied. Virtuele tentoonstellingen in het MoMa in New York, zonder dat het MoMa hier ook maar iets van weet of merkt. Het kan met augmented reality.

Veel is mogelijk, maar de toekomst zal bepalen hoe creatief en effectief de nieuwe mogelijkheden gebruikt gaan worden.

Lees ook:Social Media Congres 2011 in teken van hype naar accelleratie
Lees ook:Zo krijg je wel donoren
Lees ook:Tip: PR 2.0 goeroe Brian Solis komt naar Nederland
Lees ook:Social media valkuilen issue in 2011
Lees ook:Social media: waar staan we nu?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.