36 procent Nederlanders gebruikt mobiel internet

Ruim een derde van de Nederlanders surft op het mobiele internet. Dat is een forse stijging met 2007, toen slechts 20 procent mobiel internet gebruikte.

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend.

De afgelopen drie jaar is een constante en explosieve stijging te zien. In 2007 maakte zoals gezegd een op de vijf Nederlanders gebruik van mobiel internet. In 2008 werd dit al een kwart van de Nederlandse bevolking. In 2009 groeide het percentage naar 30 procent en inmiddels staat de teller dus op 36 procent.

Mobiel internet is inmiddels goed voor 20 procent van het totale internet in Nederland. Drie jaar geleden was dat slechts 8 procent.

Deze stijging is vooral het gevolg van het groeiende gebruik van smartphones met een UMTS-verbinding. Smartphones maakten in 2010 zo’n 16 procent van het totale mobiele internetgebruik uit.

Als gekeken wordt naar de doelgroep maken vooral jongeren gebruik van mobiel internet. De groep 12 tot 25 jaar is op alle gebieden ‘leider’. De categorie 25 tot 44 jarigen doet het ook goed. Daar gebruikte 40 procent mobiel internet en deze leeftijdsgroep doet dat vooral via mobiele telefoons.

Het totale mobiele dataverkeer is met het het groeiende totale gebruik ook explosief toegenomen. Hiermee wordt het schrikbeeld van providers bevestigd. Omdat het mobiele dataverbruik stijgt, zijn flinke investeringen in het netwerk nodig en dat kost veel geld.

T-Mobile stelde eerder al dat een stijging van de prijs van mobiel internet onvermijdelijk is. KPN heeft inmiddels nieuwe abonnementen aangekondigd waarin mobiel internet duurder zal worden.

Bron: CBS

Lees ook:Mediabestedingen plus zes procent
Lees ook:PvdA stelt kamervragen over mobiel dataverkeer
Lees ook:Ziggo stapt in mobiel internet
Lees ook:Apple is de grootste smartphonefabrikant
Lees ook:Nederlanders staan in de rij voor een smartphone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.