Leidraad ziektebeeldinformatie

lensDe Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) hebben de handen ineen geslagen om patiënten en consumenten juiste en verantwoorde ziektebeeldinformatie aan te bieden. Sinds kort is er een leidraad beschikbaar die dit moet bevorderen.

Die is voor allerlei ziektebeeldinformatie beschikbaar, van brochures tot websites. De noodzaak is er. Bert Korthals, voorzitter van de CGR: “De laatste jaren zien we een steeds grotere belangstelling voor informatie over gezondheid, ziektebeelden en het voorkomen van gezondheidsklachten. Veel partijen, zoals patiëntenorganisaties, farmaceutische bedrijven, zorgverzekeraars en de overheid spelen hierop in en het aantal campagnes neemt toe. Het geven van informatie over ziektebeelden aan het publiek en patiënten (“Ziektebeeldinformatie”) is op grond van Nederlandse en Europese wetgeving toegestaan. Zodra ziektebeeldinformatie echter receptgeneesmiddelen aanprijst, is sprake van verboden publieksreclame.” En het maken van reclame gebeurt nogal eens. Vandaar de leidraad. Bepalingen die erin staan zijn onder andere dat de informatie  compleet en evenwichtig dient te worden weergegeven en dat er geen selectieve verwijzingen naar behandelingen en geneesmiddelen weergegeven mogen zijn.

 

http://www.cgr.nl/162578/01-10-10-Persbericht-Leidraad-Informatie-UR-geneesmiddelen.html

Lees ook:Eerste ziekenhuis met smartphone app
Lees ook:Inzet smartphones en mobiel internet om kosten zorg te drukken
Lees ook:Beursgenoteerd Nederland worstelt met social media
Lees ook:Publiek vindt reclame niet tof
Lees ook:Telefoon gestolen? Geheime app maakt foto’s van de dief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.