Soort leiderschap bepalend voor omzet social media

lensWat is de belangrijkste factor om uit de social media inzet van een bedrijf een goede omzet te halen? Het soort leiderschap. Althans dit concluderen ze bij Harvard. De prestigieuze universiteit heeft hier onderzoek naar gedaan bij 34 bedrijven in verschillende branches. 

Leiders die zowel intern als extern ‘communities’, ofwel sociale netwerken kunnen bouwen, doen het goed. Het gaat hier om leiders die social media vaardigheden in de vingers hebben. Leiders die dat niet hebben zijn vaak geneigd het opzetten van een social media netwerk uit te besteden aan externen. En daar zit het ‘m. Wanneer je alles uitbesteedt, leert niemand binnen een organisatie hoe er mee om te gaan. Je medewerkers zullen werken zoals ze altijd doen, maar pikken weinig op van alle vorderingen op het gebied van social media. Resultaat: het bedrijf komt online anders over dan in het echt. Vaak een teleurstelling met als gevolg dat je ook maar weinig omzet haalt uit de social media inzet. Er liggen weliswaar meer factoren aan ten grondslag. Hierover kun je verder lezen op:

 

http://blogs.hbr.org/cs/2010/11/social_medias_leadership_chall.html

Lees ook:Social media weinig effect op oriëntatiegedrag werkzoekenden
Lees ook:Beursgenoteerd Nederland worstelt met social media
Lees ook:Social media veranderingen in 2011
Lees ook:5 fundamenten voor een succesvolle social media campagne
Lees ook:5 social media trends 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.