Youtube is momenteel hot als het gaat om online advertising. Voorheen verwijderde YouTube regelmatig filmpjes die niet door rechthebbenden waren geplaatst, omdat er klachten binnenkwamen over de copyrights. Tegenwoordig laat het vaak de filmpjes staan in overleg met de rechthebbenden om er wat mee te verdienen.
Aan de filmpjes wordt namelijk advertentiemateriaal toegevoegd. Google en de rechthebbenden delen de opbrengsten hiervan. Zo’n 14 procent van het totale aantal bekeken filmpjes, bevat momenteel advertenties. Volgens analisten van The New York Times, genereert dit al winst en kun je ervan uitgaan dat het verdienmodel lijkt te werken. Google zelf spreekt zich niet uit over de verdiensten.
http://www.nu.nl/internet/2325736/verdienmodel-youtube-werpt-vruchten-af.html
http://www.nytimes.com/2010/09/03/technology/03youtube.html
Lees ook:YouTube TrueView Video Ads: advertenties skippen
Lees ook:YouTube kan groei niet aan
Lees ook:Platenlabels verdienen miljoenen via YouTube
Lees ook:Google video uit de lucht
Lees ook:ListAndPlay.com: deel je videoplaylists