Social media virusmarketing in opkomst

Er zijn heel wat manieren om gemakkelijk geld te verdienen. Een redelijk nieuwe manier is virusmarketing via social media. Schijnt in opkomst te zijn. Hoe werkt het?

Als voorbeeld de Webwinkel www.hemdvoorhem.nl, die claimt de primeur te hebben van dit soort marketing in Nederland. Als je vijf vrienden vertelt over de aanschaf van een product van de webwinkel via Facebook of Twitter , dan krijg je vijf euro korting op een overhemd. En die vrienden gaan naar verwachting natuurlijk ook naar de webwinkel en vertellen het op hun beurt weer door. Deze vorm van virusmarketing heet in vaktermen ‘Social Whispers’.

Kenners spreken van omkoperij. Michel Snoek van Hemdvoorhem.nl ziet het positiever: “Het is een goede ruil: de koper krijgt korting en wij worden bekender.” Een oplossing voor de kans op misleiding biedt social media ambassadeur Bas van den Beld. Hij pleit bijvoorbeeld voor het zetten van ‘PT’ in je tweet, waarmee je aangeeft dat je te maken hebt met een ‘Paid Tweet’. Hij meent dat je het medium zo eerlijk houdt. 

Algemeen Dagblad, 26 januari 2011, pagina 13

www.ad.nl

Lees ook:De 5 spraakmakende social media apps van 2010
Lees ook:71% tweets wordt nooit beantwoord
Lees ook:Social media verdringen vacaturesites
Lees ook:Social media: waar staan we nu?
Lees ook:Twee Twitter taal tools

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.