5 tips voor effectieve e-mail marketing

Nieuwe technologieën zorgen voor steeds meer mogelijkheden op het gebied van e-mailmarketing.

Wat echt bijdraagt aan goede resultaten, is door de grote hoeveelheid mogelijkheden die er zijn, voor marketeers niet altijd even duidelijk. Emailvision heeft de grootste valkuilen in e-mailmarketingcampagnes op een rij gezet.

1) Links naar onverwachte content: vaak is het niet duidelijk waar een hyperlink naartoe linkt. Een link met “Meer informatie” die leidt naar een informatievideo kan frustratie opleveren. Maak daarom in de link al duidelijk waar het om gaat en gebruik bijvoorbeeld “Bekijk onze informatieve video”. Zo weet de lezer precies weet wat hem te wachten staat. 

2) Onduidelijke afzender: nog steeds komt het voor dat organisaties hun nieuwsbrief uitsturen onder afzendernamen als “Nieuwsbrief”, “Communicatie” of “Admin”. Een grote misstap aangezien de afzender van een bericht belangrijk is voor de lezer om te bepalen of een e-mail wel of niet geopend wordt. Zorg er daarom voor dat zowel het e-mailadres als de afzendernaam, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, herkenbaar is voor de ontvanger. 

3) Lange zinnen en herhaling: herhaling is belangrijk in marketing, maar je kunt het overdrijven. Veel marketeers gaan de fout in door boodschappen in nieuwsbrieven te blijven herhalen. De tijd die ontvangers nemen om een e-mail te lezen is erg kort. De essentie van een tekst moet direct duidelijk zijn. Dit doe je door korte en krachtige zinnen te gebruiken. Mocht het toch nodig zijn om uit te weiden, link dan naar informatie op de website. Dit geeft geïnteresseerden de mogelijkheid om zich verder te verdiepen. 

4) Verwarrend beeldmateriaal: beeld communiceert beter dan tekst. Een grote valkuil is dat foto’s worden gebruikt die de lezer eerder afleiden dan de tekst versterken. Hieronder enkele tips voor passend beeldmateriaal:
• Gebruik geen drukke achtergrondfoto waardoor tekst slecht te lezen is.
• Plaats vooral kleine foto’s, eventueel met een link naar een grotere versie.
• Voorkom drukke bewegende beelden.
• Gebruik foto’s niet als opvulling. Beeld moet de tekst aanvullen of ondersteunen.
• Beperk het beeldgebruik tot één foto per bericht of aanbod. 

5) Hoofdletters en leestekens: om tekstelementen in een e-mailcampagne te benadrukken zijn sommige marketeers geneigd om veel leestekens te gebruiken. De emotie achter leestekens kan echter volledig anders geïnterpreteerd worden dan de intentie is. Bovendien worden berichten met veel interpunctie vaak aangezien voor spam. Accentueer onderdelen daarom met de opmaak. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters, onnodig gebruik van apostrof en asterisk in een kop en meerdere uitroeptekens of vraagtekens achter een zin.

Voor meer richtlijnen en tips op het gebied van e-mailmarketing kun je vinden in ”Retentie E-mail Marketing voor Dummies”. Het boek is gratis te downloaden.

Origineel bericht: www.managersonline.nl

PS: heb je al gestemd op je favoriete Onderneemster van het Jaar? Ik houd me aanbevolen uiteraard voor je stem. Ik lig op dit moment, ongelooflijk maar waar, op een tweede plaats! Er kan elke dag tot 23 mei gestemd worden. Zou het zeer waarderen.

Lees ook:Wist je dat…..over e-mail?
Lees ook:Pornolek ontdekt op twitter.com
Lees ook:Cyberpesten gebeurt vooral via social media
Lees ook:Social Media Snack: Kodak Zi80
Lees ook:Tips voor meer YouTube ‘traffic’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.