Campagnes over gezondheid weinig effectief

lensMassamedia worden vaak ingezet om mensen bewust te maken van hun gezondheid. Wat is goed om te eten, wat niet? Hoe vaak moet je bewegen? En wat kan er gebeuren als je stug blijft doorroken?

Posters, televisiereclames, radiospotjes, banners, websites: ze worden allemaal ingezet om een gedragsverandering teweeg te brengen. Australische en Amerikaanse onderzoekers hebben vastgesteld dat deze media an sich niet zoveel doen bij mensen. Het gaat erom dat je ze ondersteunt met een product of dienst waar mensen gebruik van kunnen maken. Bijvoorbeeld het zeggen dat je moet stoppen met roken heeft geen zin, het geven van voorlichting erover wel. Het onderzoek omvat data van onderzoek naar massamediacampagnes van de afgelopen dertig jaar.

 
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2960809-4/fulltext

Lees ook:Social media geeft meer macht aan samenleving
Lees ook:10 tips voor online lesgeven
Lees ook:Pornolek ontdekt op twitter.com
Lees ook:Sponsoruitgaven nemen weer toe
Lees ook:Handig: Google Keyword Tool!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.