‘Geefstrategie’ bedrijven meestal niet geformuleerd

lensOok in crisistijden blijven bedrijven goede doelen steunen. Zo’n 75% van de Nederlandse bedrijven geeft nog steeds regelmatig. 3M Nederland heeft dit onderzocht. 

Een beleid of strategie is echter meestal niet geformuleerd. Het gaat de geefbevoegde personen binnen bedrijven vaak meer om de persoonlijke band met of voorkeur voor een goed doel. De focus ligt hiermee niet op het bedrijfsresultaat. Uit het onderzoek blijkt dan ook niet dat er een relatie is tussen giften en bedrijfsresultaten.

Ik vraag me af of het slim is om je in de eerste plaats niet te focussen op het bedrijfsresultaat. Natuurlijk, je wilt goede doelen graag helpen. Maar uiteindelijk wil je toch dat hier iets voor je bedrijf uit voort komt? Mijn advies is dus: bepaal wél een strategie! Voordelig voor alle betrokkenen.  Enkele tips:

  • Stel de relatie tussen het bedrijf en het goede doel vast;
  • Breng in kaart wat de giften het bedrijf moeten opleveren. In eerste instantie geld, naamsbekendheid of een goed imago?;
  • Vraag je af wat het bedrijf en het goede doel naar elkaar willen communiceren en hoe: via de website, social media, printmedia?;
  • Stel een jaarbudget op om de controle te houden over de giften.


http://solutions.3mnederland.nl/wps/portal/3M/nl_NL/Kijk3M/home/?PC_7_RJH9U52300RL102VF6UI8S0GN0_assetId=1273669096333

Lees ook:10 tips voor MVO Communicatie
Lees ook:Liefdadigheidsinstellingen & social media in 2011
Lees ook:Hoe ‘ social media-actief’ zijn bedrijven momenteel?
Lees ook:Apple test nieuwe schermen voor iPad 3
Lees ook:Vodafone stapt de wereld van televisie binnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.